Flera år av tystnad – hur tog ni steget mot hjälp?

• Jag har gått och burit på det här alldeles för länge nu, och det känns otroligt tungt att ens formulera orden. Jag är en man i 45-årsåldern och har under de senaste två åren märkt hur kroppen inte längre svarar som den ska. Det började smygande – en misslyckad kväll här och där – men nu är det snarare regel än undantag. Varje gång det händer trycks självförtroendet ner ytterligare en nivå, och till slut har jag nästan slutat försöka närma mig min partner. Tystnaden hemma äter upp mig inifrån.

Jag har läst på en del och förstår att det finns olika former av erektil dysfunktion behandling idag, både tabletter och annat, men jag fastnar i tankarna kring biverkningar och vad som egentligen är rätt väg för just mig. Dessutom skäms jag för att sitta i ett väntrum och prata om detta – tanken på att boka en fysisk tid hos min vårdcentral får mig att dra mig undan ännu mer.

Därför undrar jag om någon här har erfarenhet av att påbörja en behandling digitalt? Hur kändes det första samtalet, och fick ni en ordentlig medicinsk bedömning även på distans? Jag såg att det finns tjänster där man kan få hjälp direkt i mobilen utan att behöva träffa någon fysiskt, och det lockar mig väldigt mycket. Samtidigt är jag orolig för om det verkligen är seriöst, eller om det bara är en quick fix utan uppföljning.

Min stora skräck är att det inte ska fungera alls, eller att jag ska drabbas av någon allvarlig biverkning som gör allt värre. Jag vill så gärna hitta tillbaka till den jag var förut, både för min egen skull och för min relation. Om någon orkar dela med sig av sina ärliga tankar – från första steget till hur det utvecklade sig – skulle det betyda oerhört mycket just nu. Tack på förhand.

Jetzt mitmachen!

Sie haben noch kein Benutzerkonto auf unserer Seite? Registrieren Sie sich kostenlos und nehmen Sie an unserer Community teil!